13 maart 2017

Verslag verkiezingsdebat Oegstgeest

Afgelopen vrijdagavond 10 maart organiseerden PvdA, CDA, D66, GroenLinks en VVD in het Dorpscentrum een verkiezingsdebat met kandidaat-leden voor de Tweede Kamer. De grote zaal was tot de laatste stoel bezet en de levendige discussie gaf het publiek een goed inzicht in de standpunten van deze partijen.

Gezeten op keukenkrukjes, “je moet nederig beginnen als kandidaat”, zo grapte debatleider Gijs van Es, zelf journalist bij NRC Handelsblad, gingen Marit Maij (nr. 24 op lijst PvdA), Dirk van den Bosch (nr. 23 op lijst GroenLinks), Wendelien Tönjann (nr. 53 op lijst VVD), Jan-Jaap de Haan (nr. 37 op lijst CDA) en Jeanet van der Laar (nr. 32 op lijst D66) met elkaar in debat.

Landelijke onderwerpen als zorg, onderwijs, werk, veiligheid en duurzaamheid kwamen aan de orde. Op sommige punten kon men elkaar vinden, zoals kleinere klassen en beter onderwijs. Bij het onderwerp duurzaamheid was GroenLinks met een pleidooi voor een sneller resultaat op vermindering van gasverbruik de uitzondering, terwijl de VVD zich op dit punt niet zo liet horen.

Alle vijf partijen kiezen voor het versterken van de veiligheid door hierop niet te bezuinigen en wel te investeren in defensie.  Over de omvang van deze investering liepen de standpunten tussen de partijen weer uiteen.

Over hoe meer zekerheid aan zzp’ers kan worden geboden was men verschillend in zijn uitingen, maar dat kwam vooral ook door onduidelijkheid over wie nu de zzp’er is?

Een compliment kwam uit de zaal over de verantwoordelijkheid en het goede economisch resultaat wat de huidige coalitiepartners toch hadden bereikt. Het CDA werd door de andere partijen verweten deze regeringsperiode bij belangrijke onderwerpen een min of meer ‘verantwoordelijkheidsvakantie’ te hebben gehouden.

Met wie zou men de coalitie op 16 maart aandurven? Vier kandidaten zouden een coalitie met de vijf partijen van dit debat wel aan durven gaan. Voor GroenLinks lag een coalitie met daarin de VVD toch niet direct voor de hand. Voldoende zetels om met elkaar te regeren is uiteraard vooral van belang.

Daarom eindigde dit geslaagde debat met de oproep om op 15 maart vooral te gaan stemmen.